Al doilea eveniment Dialoguri despre Educație – Profilul de competențe al profesorului

admin/ iulie 4, 2017/ Uncategorized/ 0 comments

Centrul pentru Politici Educaționale (CPEdu), alături de Coaliția pentru Educație au organizat cea de-a doua dezbatere „Dialoguri despre educație” cu tema – Ce știe? Ce poate? Ce valori are profesorul de mâine?”,  miercuri, 28 iunie 2017, la Spațiul comunitar La firul ierbii, Splaiul Unirii 160, București. Peste 50 de profesori, profesoare și persoane interesate calitatea educației în România au fost prezenți la întâlnirea ce a avut ca scop principal argumentarea nevoii imperative a conturării unui profil de competențe al profesorului viitorului, dar și al prezentului.

Dezbaterea a fost centrată pe întrebările – Cum arată profesorul care susține învățarea vizibilă? De ce cunoștințe și abilități are nevoie profesorul viitorului? De ce valori și atitudini are nevoie profesorul viitorului?

În deschiderea evenimentului, Daniela Alexe, președinta Centrului pentru Politici Educaționale, a prezentat obiectivele și activitățile din cadrul proiectului “Dialoguri despre Educație: monitorizarea instituțiilor publice din educație, implicarea cetățenilor în luarea deciziilor”. În continuare, Octavia Borș, cercetătoare în cadrul Institutului de Științe ale Educației, a realizat o introducere în tematica evenimentului, axată pe noțiuni generale, politici publice la nivelul comunității europene și o serie de studii de caz relevante în raport cu România.

Prezentarea Octaviei a plecat de la cum ne imaginăm profesorul ideal, la formele oficiale pe care le ia profilul profesorului, precum și instituțiile implicate.

    

Unul dintre principalele aspecte ale analizei comparative realizate se oprește asupra obiectivelor care stau la baza formalizării și instrumentalizării profilului profesorului, și anume:

  • Ghidarea programelor de formare inițială și/sau continuă (Finlanda);
  • Guvernarea universităților și institutelor de formare (Polonia, Estonia, Austria, Spania);
  • Evaluarea furnizorilor de formare inițială și/sau continuă (Anglia);
  • Certificarea/ Oferirea calificării profesorilor (Irlanda, Suedia);
  • Evaluarea performanței profesorilor și evoluției profesionale (Poloniei).

În ce privește studiile de caz, Polonia, Estonia și Finlanda, au fiecare un profil recomandat sau chiar obligatoriu al profesorului.

Estonia

  • 6 competențe obligatorii:
    • Planificarea învățării și predării;
    • Proiectarea mediilor de învățare;
    • Sprijinirea învățării și dezvoltării;
    • Reflecție și dezvoltare profesională;
    • Consiliere și mentorat;
    • Dezvoltare, creație și cercetare.
  • 2 competențe opționale
    • Management;
    • Mentorat și formarea profesorilor.

Polonia

Conform Standardelor Naționale (2012), la finalul formării inițială, profesorul:

  • Are cunoștințele de psihologie și pedagogie necesare pentru a înțelege procese de dezvoltare, socializare, educație, predare și învățare;
  • Cunoaște metode de facilitare a învățării și are experiența punerii lor în practică;
  • Are competențele necesare pentru predare, îndeplinirea altor sarcini legate de școală, incluzând adaptare curriculareă la nevoile elevilor;
  • Are abilitatea să învețe și să-și dezvolte propriile tehnici și metode pedagogice, folosind metode moderne de căutare, organizare și procesare a informației și materialelor;
  • Comunică cu succes folosind diverse tehnici de comunicare cu persoane implicate în procese de învățare și alți actori co-interesați;
  • Demonstrează etică, empatie, deschidere, abilitatea de a reflecta, atitudini pro-sociale și simțul responsabilității.

Finlanda

Profesorii finlandezi cred în:

  • Echitate și încurajare;
  • Suport individual;
  • Consolidarea abilităților de gândire ale elevilor;
  • Dezvoltarea încrederii în sine și toleranței elevilor.

În cea de-a doua parte a evenimentului, Daniela Vișoianu, președinta Coaliției pentru Educație, a moderat o discuție liberă și creativă pornind de la întrebări ce vizau experiența personală a fiecărui invitat, astfel încât portretul profesorului ideal să se contureze în mod organic în cadrul discuțiilor, ulterior contribuind și participanții cu propriile viziuni și experiențe.

Invitații care au răspuns provocării noastre au fost Ligia Deca, Consilier de Stat – Departamentul Educație și Cercetare, Mihaela Singer, Prof. Univ. Dr. Universitatea Petrol-Gaze din Ploieşti, Mirela Stetco, Head of training and support Teach for Romania și Violeta Dascălu, Director Scoala Gimnaziala „Ferdinand I”.

 

Ultima partea a dezbaterii a constat în împărțirea participanților în patru grupuri pentru organizarea sesiunii de lucru cu tema “De ce competențe are nevoie profesorul de mâine?”, facilitate de Octavia Borș, Daniela Alexe, Daniela Vișoianu și Delia Gologan, expert CPEdu. Astfel, fiecare participant s-a putut exprima liber și detaliat, iar contribuțiile tuturor au fost culese, păstrate și vor fi integrate în documentul de poziție și recomandările pe care le vom lansa în urma evenimentului.

***

Această dezbatere este parte din proiectul “Dialoguri despre Educație: monitorizarea instituțiilor publice din educație, implicarea cetățenilor în luarea deciziilor”, realizat cu sprijinul financiar al Fondului pentru Inovare Civică, program dezvoltat de Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile in parteneriat cu Romanian-American Foundation, sprijinit de Enel România și Raiffeisen Bank.

Evenimentul a fost inclus în calendarul de activități organizate sub egida Dezbaterii Naționale pentru Educație și Cercetare — România Educată.

 

 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*